LIII Szkoła Matematyki Poglądowej

W dniach 16-18 października na Wydziale Matematyki i Informatyki UJ odbędzie się LIII Szkoła Matematyki Poglądowej "Co to jest...?".

W Notices of the American Mathematical Society ukazuje się (nieregularnie) kolumna zatytułowana "WHAT IS…?". Redakcja Notices przedstawia ją jako miejsce zarezerwowane dla krótkich jedno- bądź dwustronicowych artykułów przeznaczonych dla studentów starszych lat, które koncentrują się na możliwie przystępnym przedstawieniu pojedynczego matematycznego obiektu a nie na całej teorii. Chcielibyśmy, aby wykładowcom najbliższej Szkoły Matematyki Poglądowej przyświecał podobny cel przybliżenia nam matematycznych pojęć i konstrukcji, które nie są może powszechnie znane, ale są ciekawe i poznania warte.

Serdecznie zapraszam wyszystkich zainteresowanych na wykłady.

Aktualna wersja harmonogramu jest stale dostępna pod adresem:
https://www.dropbox.com/s/b4vbkb5hoqagvc4/53smp-prog20151015.pdf?dl=0

oraz na facebooku:
https://www.facebook.com/SzkMatPog

O Szkołach
Celem Szkół Matematyki Poglądowej jest prezentowanie matematyki żywej, pozbawionej nadmiaru formalizmów, w sposób przystępny dla możliwie szerokiego grona odbiorców. Szkoły są otwarte dla wszystkich, którzy są w jakiś sposób z matematyką związani, uczą jej, uprawiają ją, piszą o niej, pasjonują się nią. Szczególnie mile widziani są młodzi matematycy rozpoczynający studia doktoranckie lub pracę w szkołach wyższych oraz studenci myślący o pracy naukowo-dydaktycznej.

Co to jest matematyka poglądowa?
Matematyka poglądowa to matematyka prezentowana bez nadmiaru formalizmów, matematyka przedstawiana obrazowo, poprzez odwoływanie się do intuicji, wyobraźni i zdrowego rozsądku odbiorców. Jeżeli trzeba, to z pominięciem ścisłych definicji i technicznych szczegółów. Dopuszczalne jest nawet (chociaż szalenie kontrowersyjne) poświęcenie precyzji dla lepszego przedstawienia idei. Idealny poglądowy wykład, nawet traktujący o matematyce współczesnej, powinien być wygłoszony w sposób umożliwiający jego zrozumienie przez zainteresowanego matematyką ucznia starszych klas liceum. Wykład mniej doskonały powinien być dostępny dla odbiorcy o wiedzy odpowiadającej wiedzy studenta po pierwszym roku matematyki lub kierunków pokrewnych (fizyka, informatyka). Jeżeli dodatkowo prezentowane treści będą interesujące dla zawodowych matematyków, to fantastycznie.

Data opublikowania: 16.10.2015
Osoba publikująca: Marcin Pitera